Riskettan är inte onödig!

Många i min närhet har sagt att "riskettan" är totalt onödig, man får bara höra sånt man redan vet och den är enbart till för att mjölka pengar. Riskettan, eller riskutbildning 1 som den egentligen heter, är en kurs alla som ska ta körkort måste genomgå. Den handlar om risker, som till exempel alkohol, andra droger och trötthet i trafiken. Jag kom dit med inställningen att jag skulle pynta fyrahundra kronor för att lyssna med ena örat i tre timmar och däremellan få gratis kaffe och kaka. Det var ju så jag hade fått det beskrivet för mig. Men så var det inte, verkligen inte. Alla var aktiva i samtalet, vi fick gissa vad vi trodde i olika situationer. Ibland hade man rätt, ibland brutalt fel och en del saker visste man inte. Kanske hade hört något om det, men visste inte. Vet du att en lättöl på lunchen förmodligen gör att du inte kan sätta dig bakom ratten och gå fri från en poliskontroll på vägen tillbaka till jobbet? Inte?
.
Men du vet förstås att hastigheten är ett problem, alldeles för många kör för fort. Ändå handlar det om att inte behöva betala när man blir fotad av en vägkamera, inte om att hålla sig till hastighetsregler och slippa oroa sig. I Sverige har vi låga böter, folk tar det inte på allvar. Kom igen, till och med jag har kört för fort och jag har inte ens körkort! Men om du skulle åka på 15 000 kronor i böter om du körde för fort på vägen hem, skulle köra lika fort efter det? Och skulle du verkligen ringa polisen om du kompis körde full? Han kanske inte hade druckit så mycket ändå? Du kanske rent av åker med, och när ni far i väg så verkar det ju som att det går bra. Men frågan är om du vill leva med att olyckan har inträffat på grund av din dumhet, och dina onödiga risker. Frågan är om du skulle förlåta den som kört ihjäl ditt barn helt i onödan. Frågan är om du tycker dig vara så mycket mer värd än alla andra att du har råd att ta sådana risker. Det ska finnas utrymme för misstag i trafik, alla gör dem. Du blinkar försent, du läser av trafiken fel eller missar en utfart. Men det är skillnad på misstag och ren idioti... Ungefär 486 människoliv om året är skillnaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0