Beskriv mig!

Har funderat på en sak senaste tiden. Hur skulle man uppfatta sig som person om man fick träffa sig själv? Förmodligen skulle vi ju tycka att personen har sunda värderingar och åsikter, de flesta av oss får vi hoppas. Du är den du är, men sättet vi talar och rör oss på utsöndrar som bekant signaler som formar den person vi blir i andras ögon. Kanske främst de vi inte känner så väl. Skulle vi efter ett sådant besök med oss själva ändra en del rent tekniska mönster? Se på oss själva på ett annorlunda sätt?

Du uppfattas givetvis olika av olika personer, i olika miljöer och situationer. Detta är inte speciellt märkligt, vi känner oss mer osäkra på bortaplan för att vi befinner oss i ett ovant sammanhang. Vi har alla olika erfarenheter som format våra åsikter om hur vi ser på framförallt saker, men också på människor. Alla har vi sidor vi gärna framhäver, oundvikligt har vi därför också sidor vi är mindre stolta över och vill gömma undan. Men det är inte alltid vi uppfattas så som vi vill och det är inte alltid vi själva tycker att den bild någon har av oss stämmer överens med vår egen. Tänk nu hur du själv kan tänkas uppfattas, och hur skulle du uppfatta dig om du mötte dig själv? Fascinerande, inte sant?

Jag tror att jag i vissa sammanhang kan uppfattas som snorkig och oerfaren, att jag lever i min egen lilla värld och har svar på allt. Det rätta svaret, givetvis. För att citera Sheldon i The big bang theory: "You know me to be a very smart man. Don't you think that if I were wrong, I'd know it?". I andra sammanhang har jag inga svar, bara resonemang, och uppfattas som en sund, glad och ganska blyg person. Men samtidigt som drivande, en person som gärna lyssnar men trots det inte tvekar att öppna munnen. Tror med andra ord att folk skulle beskriva mig väldigt olika, speciellt människor från de olika kretsar jag rör mig inom.

Om jag skulle träffa mig själv skulle jag i en miljö tycka att jag var ett riktigt stolpskott som definitivt behöver mer kött på benen, i annan skulle jag fråga mig själv om jag var fyrtio eller tjugo och i en tredje skulle jag se upp till och avundas denna varelse jag kommit i kontakt med. Många gånger önskar jag att jag hade mer att komma med och att jag hade en större förmåga att få andra att känna sig bekväma i min närvaro. Det förra är ju ett evighetsprojekt men det senaste kan regleras mycket i sättet att tala och röra sig. Om jag bara fick träffa mig själv, undrar om jag skulle säga upp bekantskapen eller bli min bästa vän.

Lämna gärna en kommentar och beskriv mig som person, kort eller långt bestämmer du. Jag vill ha helt ärliga beskrivningar som förhoppningsvis kommer att belysa att det finns alla de möjliga uppfattningar om vem jag är! Du behöver inte ens känna mig, du kanske bara läser bloggen, men en slags uppfattning har du garanterat. Om du tycker jag är en idiot, skriv det, om du tycker jag är fantastisk så skriv det. Men skriv gärna något vad det än må vara!

Kommentarer
Postat av: emman

Väldigt intressant inlägg. Man är som du säger helt olika i olika situationer. Om jag skulle möta mig själv så skulle tycka bäst om mig själv när jag är helt och hållet mig själv. Men det är nog för att jag tycker om mig själv mest när jag är mig själv :P hehe. Det borde gå lite hand i hand .. eller?



Jag tycker du är rolig och mysig..det är det jag minns bäst av dig... I mina ögon är du väldigt vettig. Jag skulle väldigt gärna känna dig bättre!



Kram!

2010-02-07 @ 23:19:15
Postat av: Elin

Det borde vi kunna ordna! Jag skulle absolut vilja ses, ta med Hanna också. Återuppleva lite gamla tider och styra in dem i det nya som händer i våra liv. :)

2010-02-07 @ 23:40:56
URL: http://nihilarian.blogg.se/
Postat av: Magister Pontus

Du är noggrann, ordningsam och väldigt klok!

2010-02-08 @ 07:53:19
URL: http://4dottrar.blogspot.com
Postat av: Malle

Haha, tänkvärt :) Du är en väldigt pålitlig, lojal, kärleksfull och ordningssam person med skön humor och ett skratt som ekar i hela kåken :D

2010-02-08 @ 08:08:25
Postat av: Nilsson

Du är den där stabila kvinnan som får ner Fröken Nilsson på jorden, då hon inte alltför sällan kan segla iväg i det blå ibland.



Du är kontrasternas kvinna som får fröken Nilsson att förstå att det inte är så jävla bråttom att göra allt och lite till.



Du är mitt filter som filtrerar bort det oväsentliga och lyfter fram det viktiga ur förvirrade situationer och händelser.



Du är kvinnan med distans till både dig själv och mig, vilket gör att skrattet ligger nära i de mest fruktansvärda situationer.



Första intrycket: Snorkig, tillknäppt, bättre än alla andra-attityden, torr, tråkig och oskuld.



Aktuellt intryck: Självdisciplinerad, stark som en jude i Auschwitz, glädje- och motivationsspridare, snabbtänkt, humorvälsignad och en bra dos självdistans.

2010-02-09 @ 14:08:06
URL: http://pecadora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0