Omvägen

Helt slut i rutan. Sov tre timmar i natt, var uppe sent och pluggade tills jag beslutade mig för att inget mer skulle fastna. Väl i sängen så försökte jag gå igenom allting jag läst, men det var ju lättare sagt än gjort. Hann blunda innan klockan ringde och det var dags att kasta sig ur sängen. Kollade SJ:s hemsida och insåg att det enda tåget som gick på morgonen gick 7.10, konstaterade att jag hade fyrtio minuter på mig. Duschade, sminka mig, åt mackor - allt i racerfart. Tills jag precis hunnit väcka Sebbe, för säkerhets skull ska jag uppdatera hemsidan och får beskedet att tåget är en halvtimme sent. När jag väl kommit till stationen var det fullt hus, alla skulle med det enda tåget. Var lite tunnelbanekänsla när vi skulle kliva på, äta eller ätas. Sedan stod vi i en timme och svettades på varandra, om någons telefon ringde var alla andra tvungna att byta position. Men vi kom fram, vi kom fram! Jag var jättenervös för tentan, visste att det inte skulle åstadkommas några toppresultat men nog trodde jag att det skulle gå bättre än fullkomligt värdelöst. Undrar om jag ens fick några poäng, den som lever får se. Hade hoppats på lite flyt i urvalet av frågor, men det blev snarare motsatsen.

Tog omvägen via Bålsta hem, eftersom nissen i SJ:s kundtjänst sa att det bara skulle gå tåg fyra och fem på eftermiddagen. Men ser ni, när jag klev av (den försenade) pendeln i Bålsta för att gå till bussen mot Sveriges Närmaste Stad blev jag omkörd av tåget från Stockholm. Men det gjorde inget, för jag hade ingenting att passa. Jag behövde inte ens tänka på Dalai Lama eller andas djupt tio gånger, hade alldeles för lite sömn och näring i kroppen för det. Det mest fenomenala är att jag stämplade kortet på morgonkvisten, när det var så mycket folk att inte ens den smalaste biljettfrassen hade kunnat kolla biljetter. Men vad gör jag inte, för att SJ ska kunna hålla en högre standard och öka bekvämligheten för oss resenärer. - Som en parentes måste jag säga att denna "rådande väderlek" har ökat kreativiteten vad gäller grupper på facebook, exempelvis "Funderar på att hoppa framför tåget...eller nej juste, det går ju inga!" eller "om SJ hade skött tågtrafiken i nazityskland hade förintelsen aldrig ägt rum" eller "vi som tycker alla WOW-spelare ska skotta bort snön"
För alla som inte läste UNT (Upsala Nya Tidning) i morse så kan jag säga att ni missade något. Jag och syrran var nämligen med, bild och allt. Man är i Uppsala en gång på ett halvår, och får ge ett uttalande i den lokala pressen. Det ni! Reportern har två minuter på sig att uppfatta vad man säger, vilket resulterar i slarviga anteckningar som i sin tur leder till en egenkomponerad version av det faktiska uttalandet. Men jag tror inte att jag sa något som gick att missuppfatta, vi får se när jag får se artikeln nästa gång jag besöker mor och far. (Vi är för snåla för att ha tidning i pappersform, eller målmedvetna miljökämpar om man föredrar det)



GODNATT ALLA RARA MÄNNISKOR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0