You don't have any needs? - No I'm Jesus.

Suttit alldeles för lite med näsan i skolböckerna de senaste dagarna, men jag får inte någon ro. Hoppas det vänder för nu börjar det brinna i knutarna! Arbetsrätten har jag beslutat att ta senare, vore ändå skönt att ha familjerätten klar och därmed halva civilrätt I. Även om det inte hänt mycket med studierna så har det som tidigare nämnt hänt saker på Stenfalksgränd! Idag har badrummet fått sig lite piff, och efter en två och en halv timmes bad med ett vinglas i handen nu på kvällen så tror jag minsann jag ska lägga någon hundralapp till där inne. Jag är inte helt nöjd...ännu.

Gick ut på promenad idag, försöker komma igång lite smått efter julfrossan. Kom hem med en present, en skjorta och en klänning eftersom jag halvvägs fastnade på byn! Helt klart värt det, man ska mjukstarta för att inte chocka kroppen har jag hört. Hrm.

Kvällens kassa: Gravida Lets dance-Jessicas klänning

Kvällens vassa: Gudrun Schymans cha cha cha
- Dansen är utan det tvekan det bästa hon gjort för Sverige.



Såg på film ikväll, 27 dresses, en romantisk och rolig men nästan larvigt tjejig historia. Trots det kan jag inte låta bli att tycka att den var härlig, för bakom det ytliga fanns ändå en tanke. En människa som lever för att tillfredställa andra, säga ja och ställa upp. Där ingenting var för lite begärt. Hon hade stora drömmar själv, givetvis enbart hemma när dörren var stängd och rullgardinen neddragen.  Men så fort foten nått gatan utanför görs det gällande att när andra är nöjda, är hon nöjd. Till och med när det bär henne emot, när hon egentligen vill säga nej eller när hon vill att någon ska se vad som händer bakom det perfekta leendet.

Vi känner alla någon eller några som tycks vara helt osjälviska, som sätter sig själv sist - alltid. Kanske är det en beskrivning av dig? Men det förstår inte du, för
den personen inser aldrig vad den gör för andra. Den känner att den aldrig riktigt räcker till, och nog hade saker och ting kunnat blivit lite bättre. Det låter som den ultimata förebilden, den moderna Jesus, vars synonym är total osjälviskhet och en bättre värld för alla andra. Fast någonstans faller det, någonstans går inte ekvationen ihop. Jag ser upp till människor som är ärliga mot andra, hjälpsamma, snälla och som aktivt underlättar i sina medmänniskors tillvaro - för stunden eller till vardags spelar ingen roll. Absolut, det gör jag. Men den ultimata förebilden, är den som är allt det där även mot sig själv.

Trots den bilden av människan som tycks varit i Nirvana och vänt har i alla fall jag svårt att säga nej ibland, och sätta gränser. De gånger jag faktiskt skulle behöva fokusera på det egna, när det inte längre handlar om att inte ställa upp för andra utan för sig själv. Kanske är det något vi alla borde ha i åtanke då och då när vi fattar beslut som inte kommer att överensstämma med vår innersta vilja eller våra behov. Även om vi måste åsidosätta det ibland, måste vi ge det tid ibland. En balansgång och lektion vi varken kan glömma kläder till eller skolka från.

Kommentarer
Postat av: Malle

Väl rutet! :D

2010-01-09 @ 10:06:55
Postat av: Magister Pontus

Tummen upp!

2010-01-10 @ 12:10:21
URL: http://4dottrar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0