Upprörd!

I en artikel i byns lokala tidning handlade mittuppslaget om en stackars stackars (STACKARS) sjuk man som blivit nekad avbetalning på nya lokala privatägda apoteket. Hela reportaget skildrade vilken hemsk förändring denna privatisering inneburit, att sjuka människor som inte får pengarna att räcka till ska nekas medicin som för dem är livsavgörande. Medicinerna är dyra, oj så dyra de är, och hur kan det vara välfärdens mening att även den som dragit på sig flertalet betalningsanmärkningar inte har rätt till dessa? Denne man hade tidigare avbetalning på 177kr/mån. Jag håller med om att mediciner är dyra, och jag håller med om att man ska hjälpa de personer som behöver ekonomiskt stöd på grund av nedsatt eller helt förlorad arbetsförmåga som beror på sjukdom. Men det känns som ett stort hån, när detta uppslag med en stor bild visar en person som tycks röka då det ligger ett cigaretpaket på bordet med tillhörande tändare. Det gör mig förbannad rentav! Alla vet att rökning är dyrt, det kostar ekonomiskt och det kostar liv. Varför ska jag tycka synd om en människa som tycker att andra ska betala hans mediciner när han troligtvis spenderar lika mycket pengar på rökning varje månad? Nej vet ni vad, det är de som verkligen behöver hjälp som vi ska hjälpa. - Inte någon rökande oansvarig samhällsglidare.
.
Om jag var riktigt krass skulle jag skriva en insändare, men jag tror tyvärr inte att det skulle föra med sig något positivt eller någon form av förändring. Låt oss hoppas att de som verkligen behöver avbetalningsplan på apoteket får det i framtiden, med det är jag nöjd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0