Sluta prokrastinera NU

Min kompis Johanna hade läst världens mest aktuella artikel i tidning, detta måste föras vidare.
.
Skolelever och studenter är andra som ofta gjort det till vana. Att putsa fönster, bada katten eller rensa ur garderoben är typiskt för den som ska tentaläsa. Fler unga än äldre prokrastinerar och fler män än kvinnor. Vi skjuter oftare upp sånt som är trist, medan de roliga projekten går som en dans. Har grannen en blankare bil än du, kan orsaken vara att han/hon njuter av att putsa bilen, men inte du.
.
Man ska gå till frisören nästa månad, man ska börja träna när det blir lite lugnare, man ska ta körkort sen, man ska plugga om några timmar, man ska spara si och så mycket osv.
.
Precis detta gör jag just i denna sekund.Jag ska tvätta idag, igår planerade jag inköpslista och ikväll ska jag jobba. Varje gång tänker jag, men jag hinner. Tentan är ju inte förrän på fredag! Och det är visserligen sant. Har gjort så i hela mitt liv vad gäller skolarbeten, men senaste året när jag inte mått på topp har jag gjort det med allt. Att kolla mailen, facebook och bloggen får ta mer tid än nådigt samt är det första jag gör på morgon, när jag kommer hem och innan jag går och lägger mig. Så viktig är inte jag att något dödsallvarligt hänt som inte kan vänta, men likförbannat tror jag det. Sen det här med att komma upp på morgonen, det har blivit fullkomligt omöjligt om jag inte måste. I artikeln står det att sömn, stabilitet och motion motverkar prokrastinering (snajdigt ord!!), och det köper jag helt och hållet. Man behöver rutiner, struktur och en snurr på livet, i alla fall jag. Stor satsning på välmående i olika former, och det med början NU!
.
Har du något som du borde göra NU? Istället för att sitta här och läsa min (nåja) alldeles undebara blogg :)
Läs hela artikeln här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0