Mickelsmäss

Där jag är uppväxt är det marknad en gång om året. Det kommer folk från alla möjliga håll och kanter till denna trevliga men samtidigt ganska ocharmiga tillställning. Salig blandning mellan trängsel och kära återseenden, lera och mindre kära återseenden. När man var liten skulle man alltid bestämma vem man skulle gå med, och sen på måndagen kom alla med nyinköpta snörhalsband och shabby t-shirts med olika tryck. När man gått runt ett par varv, ledsnat på att höra "alla väskor hundra kronor" och var frussen vankades det alltid våfflor hemma. På något sätt har det varit ett sätt att inviga hösten, och just i år ser jag fram emot att strosa på de gamla gatorna där ute på landet med min pappa. Knapra på en bränd mandel och handla med kontanter.
En tradition med många år på nacken i lilla orten Örsundsbro som är älskad och hatad på samma gång.

Kommentarer
Postat av: emman

Åh Mickelsmäss! :D du underbara kära. jag har tur och ska dit med jobbet idag :) det känns som om mickelsmäss är en del av min/vår barndom...som är värd att besöka fastän att det inte finns jättemycket att se och shoppa. men det är kul o se alla människor man inte har sett på länge(sett som i bokstavligen).

2010-10-03 @ 09:33:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0