Språkpolisen

Märkte ni hur många gånger jag använde ordet där i förra inlägget? Ring språkpolisen! Han bor visserligen hos mig, jag kallar honom Mannen men han heter egentligen Konstapel Lötvik. Hoppas han inte kollar in bloggen och arresterar mig för olaga ord. Hoho
.
OM NI TRÄFFAR MANNEN (aka Konstapeln) SKA NI ALDRIG:
- Uttala ord fel
Det räcker med 0.1 sek fel betoning, eller att du tappar en tredjedels bokstav någonstans.
- Använda ett ord som betyder i stort sätt samma sak men bara nästan
Det duger nämligen inte, trots att man gör sig förstådd.
- Inte heller göra ljudeffekter som inte exakt stämmer överens med det ord man söker.
Då är man dömd att skrattas åt i all evighet.
- Jag rekommenderar dessutom att man inte använder sig av ordet typ. Någonsin.
Jag vet inte hur många gånger vi diskuterat om man kan säga att någon är typ den åldern, det vill säga typ 20 år. Jag påstår att man kan det. Du ser någon och säger att det var en person som var typ 20 trots att denne kanske var 19 ½! Mannen påstår det motsatta, i alla fall om det handlar om en viktig ålder, för om den bara är 19 får den ju inte göra vissa saker - som att gå på systemet. Själv tycker jag att det är irrelevant i frågan, såvida det inte hade betydelse i samtalsämnet om personen får göra hunden, katten och glassen sällskap eller inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0